Tuesday 24 April 2012

healthy lifestyle

Assalamualaikum,

Tajuk kali nie macam bosan ....but, it is a very important topic that everyone must take a good look, aku maen blasah je tulis tu... so, i would like to share something about pyramid, not the pyramid at the Egypt, not sunway pyramid and not also the food pyramid... it is something like lifestyle pyramid.... have you seen it before?...haritu aku ternampak piramid nie so rse macam interesting untuk dishare walaupun x de org pun yg bce blog nie....ok b4 aku tulis pasal pyramid nie, haritu aku ada tertengok kat tv buku pasal fb and blog, I think I should try to read it....


ok, sorry la gambar nie kecik dan tulisan x berape clear, so let's me explain a little bit based on my understanding....ok, piramid tu ada 4 tingkat kan, so yang paling bawah tu yang paling besar means nye yang paling banyak kite kne wat dalam kehidupan seharian... contohnye berjalan kaki,naik turun tangga dan wat kerja rumah... pernah dengar x pasal sehari kne barjalan 10000 langkah???... klau nak sihat, amalkanlah....Then, second stage ... kne bersukan macam berbasikal, berenanag, main basketball...and etc...skrg nie kan ramai yg ske naik bicycle fixie...hehe, ustaz Kazim pun selalu cakap pasal fixie...Next stage... wat fitness, belajar seni pertahanan diri...ya something like that..., and the last stage, which is on the top that means we should decrease or minimize ...is online, watching television, dan yang sewaktu dengannye lahh..
so bleh faham???... what i'm trying to say... selamat beramal...
actually benda 2 camnie mengingatkan aku time skolah dulu... aku rse mmg betul2 ikut la piramid tu... berjalan dan naik turun tangga tu x yah cakap la...harusla... habis tu camne nak gi sana gi sini klau tak jln kaki?....bersukan tu ada lah jge ...joging dgn wani shahirah... compound...klau yg stage 3 tu ada la jge emmm, basuh baju, angkat pail yg penuh dgn baju tu dan SEGAK...yg last stage tu mmg kurang berkesempatan la kan, aku smpat ar gak gne time ujung 2 ton, pinjam phone eliza ble ada wifi buka fb, hehe ok la tu nk bersosial sikit, release tension skit esp, ble dapat message daripada...it made me smile x ingat dunia.... thanx la my dear friend...tapi ble kat rumah rindu sngt5 nak wat semua bnde tu, aku rse klau kat rumah mmg terbalik ar piramid tu yg stage paling bawah jadi paling atas dan stage paling atas jadi paling bawah... mmg onl9 24/7 ar kan?....ish3 kne tukar ar style hidup baru bleh hidup sihat kan.... aku nak dedicate lagu sekolahku, nyanyian UNIC... jgn risau walaupun tajuk sekolahku, still same maksud dengan maktabku, kolejku, madrasahku, maahadku...and so on... selamat mendengar....

ok

No comments:

Post a Comment